Hari Kemahkotaan Sultan Johor

23:07

Assalamualaikum...

I'm proud to be johorean!
Sultan Ibrahim indeed is a friendly and humble man. His humbleness is not an act in front of the cameras, as an acquaintance of mine had been given an opportunity to serve him 'sate' and share stories about the kindness of this man.

May Allah bless you for what you are doing..

5 interesting facts about Johor:

1) Budak2 johor ada sekolah agama dan sekolah kebangsaan. Kalau SK ada subjek math n science, di SA kami ada subjek ibadat, tajwid, hafazan, tauhid, sirah..n kalau bile dah masuk level tinggi, kami blajar munakahat, muamalat dan macam2 subjek lagi..

2) Johor ialah negeri pertama dalam Tanah Melayu yg ada tenteranye sendiri dan kini satu2nya pasukan tentera yg tertua dlm Malaysia yg funded by krajaan negri. Pasukan tentera Johor dikenali sbagai Askar Timbalan Setia Negeri Johor. Pernah ada cadangan dari krajaan pusat utk bubarkan askar Johor, tapi memandangkan ATSNJ diwujudkan jauh lebih dahulu dari Rejimen Askar Melayu Diraja, penubuhan dan pengekalan askar johor dianggap sbgai hak dan keistimewaan sultan dan rakyat Johor..

Bangunan Sultan Ibrahim yang depan Galleria Kotaraya tu  lah base untuk askar Johor ni..


'Timbalan Setia Negeri'





3) Jata diraja Johor ada initial S dan I yg digunakan slpas dari zmn pemerintahan Sultan Abu Bakar yg mrujuk kpd pmerintahan Sultan Ibrahim, Sultan Ismail, Sultan Iskandar, dan yg terkini Sultan Ibrahim.







4) Baju yang dipakai oleh Permaisuri Johor smasa hari pemahkotaan ini direka mirip baju yg dipakai oleh Sultanah Aminah semasa hari pemahkotaan Sultan Ismail pada tahun 1960.






5) Istiadat pemahkotaan ini adalah yg ke4 di negeri Johor. Sultan Abu Bakar (1886), Sultan Ibrahim Sultan Abu Bakar (1895), Sultan Ismail (1960). Sultan Iskandar x buat istiadat pemahkotaan.


Sekian kelas sejarah untuk hari ini..

DAULAT TUANKU!!

You Might Also Like

0 comments