Sate Bong : Sate terhebat di Skudai

08:08

Assalamualaikum readers..

Saya memang peminat sate. For me, everytime is sate time. Sentiasa ada mood and selera untuk sate.hehe.. Hari ni saya nak kongsikan satu tempat sate yang memang jadi favorite sate port for my family. Sate yang paling sedap kat skudai ni.

Sate bong!!

Sate bong ni diusahakan oleh sepasang suami isteri, dan dibantu oleh anak diorang. Dulu diorang berniaga dekat jalan depan rumah diorang je. Lepas tu diorang mula sewa kedai dekat area Goodhope Hotel dekat dengan pasar peladang skudai tu. Dah 2/3 tahun meniaga situ, tuan kedai nak jual kedai pulak. Jadi sekarang diorang berniaga dekat tepi Jalan Skudai yang menghala ke Senai tu, betol2 seberang jalan dengan Skudai Parade. Sekarang kat situ ada bangunan polis yg besar tu kan? Ha kat tempat parking yang luas tepi jalan tu ada beberapa gerai. Kat situlah korang boleh rasa sate yg sedap ni..hehe..

Nak masuk situ senang je. Kalau korang ikut Jalan Skudai yg menghala ke UTM/Senai tu, lepas dari bangunan MPJBT yg besar tu, korang amek lane kiri. Nanti bile lah nampak bangunan polis belah kiri, masuklah simpang kecik tu.. ada sederet kedai makan kecik kat situ. Yang hujung sekali dekat dengan jalan ada banner besar 'KEROPOK LOSONG'. Situlah tempatnye.. eh dah banyak sangat hint aku bagi ni.. Kalau sesat jugak xtawlah..huhu

eh..elok2 aku google kedai tu, ada plak blogger yg buat review utk kedai keropok losong kat sebelah sate bong tu.huhu.. so saya pinjam gambar ye Fadzilahmamat.com..

yang dibulatkan tulah deretan kedainye.





kedai sate bong tu sebelah kedai keropok losong ni.


Ok rasanye dah jelas kot on location. Untuk menu pulak, kalau korang keluar ramai2 and ada yg xnak makan sate, kat sini ada jual soto, bihun soto, and nasi lemak. Nasi lemak and soto dia ni pon antara favorite kitorang jugak. Rugi kalau xcuba.. Kuah soto dia memang pekat. Rasa rempah sotonye. Nasi lemak dia pulak dihidang dengan ayam goreng berempah yg panas. Sambal nasi lemak pon sedap..


Tapi yang paling best mestilah sate dia.. Aku suka sate dia sebab daging sate tu terasa rempahnya. rasa manis je. Mungkin dia perap lama. sebab punyelah sedap sate dia tu, makan tanpa cicah kuah sate pon sedap. Gile sedap.. Pada aku, setanding dengan sate wak radol tu.. Sambal sate nye pon sedap. Ini serius. Sate sedap. Sambal sate sedap. Sebab tu aku iktiraf sate bong ni sate terbaik di skudai. hehe.. sape2 yang duduk skudai nak makan sate sedap datanglah sini.

kedai ni buka waktu malam. mula dalam pukol 7 macam tu, sampailah tengah malam. Cuti 1 hari dalam seminggu. Tapi aku x ingat pulak cuti hari apa. Korang try and error lah ye..huhu

p/s: Sori sebab upload entri makanan time bulan pose ni. Tapi skarang dah lepas waktu buka kan? Harap dapat meredakan tekak2 yang kekurangan kasih syg tu...Salam ramadhan semua.. semoga ramadhan kali ini lebih baik dari ramadhan tahun lepas.. ^^
















You Might Also Like

1 comments